Laulaen perille?

Olin Pohjois-Myanmarissa ja seuraava määränpääni sijaitsi etelässä. Minulla oli edessä 17 tunnin mittainen bussimatka. Olin fiksuna tyttönä ajatellut taittavani se kevyen leppoisasti yöbussilla. Saisin nukkua oikein hyvin. Lukea kirjoja ja ehkäpä haaveilla hiukan.

Edellisestä yöbussista minulla oli hyvät kokemukset, vaikkakin minut oli unohdettu noutaa majapaikastani.

Olin ostanut lipun bussin keskiosaan ja ikkunan viereen. Olin innoissani, kunnes saavuin bussiasemalle ja leukani loksahtivat auki nähdessäni sen kulkuvälineen, jolla minun piti matkani taittaa.

Olihan se iso bussi. Kuten bussit yleensä. Mutta sisälle astuttua en voinut olla kiroilematta. Minulla oli paikka numero 32 ja numeron kohdalla oli vain tyhjää. Vaikka kuinka katsoin numeroa bussin hattuhyllyltä ja vertasin sitä lippuni numeroon, niin mikään ei muuttunut.

Kiukuspäissäni kapusin ulos bussistani ja otin ensimmäisen työntekijän puhutteluun. Tällä kertaa en osannut säästellä sanojani, enkä edes kadu sitä, miten kiivaantuneena selitin mikä oli vialla.

Sain uuden paikan ja ikkunan vierestä. Sain yöni nukuttua, mutta huonommin mitä olin suunnitellut.

Se oli elämäni pisimmät 17 tuntia. Se oli kuin maanpäällinen hevetti. Bussi ei ollut hiljainen hetkeäkään. Vaikka matkustajat nukkuivat niin karaokevideot raikuivat täyttä kyytiä. Korvatulppani olivat antaneet vain pienen vaimennuksen.

Kuski ei puhunut englantia eikä ymmärtänyt kysymystä, kun yritin kysyä miten saan penkkini yläpuolella olevan kaijuttimen hiljaisemmaksi. Hän vain pisti lisää ääntä. Tällä kertaa sain kieleni pidettyä aisoissa ja tyydyin siihen, että kaikki ei aina mene niin kuin on suunnitellut.

Perille päästyä sain sentään nauraa. Ja nauroin sydämeni kyllyydestä. Nuori neiti oli pistänyt ruumaan korillisen taimia ja taimiparat olivat ottaneet ja lentäneet pitkin ja poikin. Koko tuskallisen 17 tunnin ajan. Siellä ne olivat epämääräisinä multamöykkyinä muiden matkatavaroiden seassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s